509 kelkkalasit ja niiden eroavaisuudet

Kelkkalaseja löytyy monilta valmistajilta ja markkinoilla onkin erimallisia lasiratkaisuja, myös näkökentän ja näkyvyyden puolesta linssin sävyyn asti. Mikä tekee esimerkiksi 509 ajolaseista siis juuri ihanteellisen kelkkailuun?

509 panostaa ja on panostanut kelkkalasien kehitykseen paljon, 509 merkin lasit ovatkin olleet kovassa suosiossa ympäri maailman, kysymys piileekin siinä että millaiset lasit sopivat juuri sinun kypärääsi parhaiten ja tähän tietenkin linssien sävy on elintärkeä näkökentän ja näkyvyyden kannalta. Talvikäytössä kelkkalaseista löytyy tuplalinssit, koska perinteinen kesämallin linssi ei toimi talviolosuhteissa, tuplalinssin erona on se että ulkopuolen kylmä ilma ja lasien sisäpuolella oleva lämmin ilma eivät pääse kosketuksiin toisiinsa kun ne eristetään kahdella linssillä, perinteinen kesämallin lasi huurtuu muutamien metrien ajon jälkeen ja silloin ne lasit ovat käyttökelvottomat, kelkkalaseissa on myös toisinaan paksummat foamit jotka istuvat hyvin kasvoja vasten ja suojaavat kylmältä ajoviimalta paremmin kuin kesämallin laseissa.

 Ensimmäisenä 509 merkiltä tullaan tietenkin edulliseen Kingpin lasimalliin ja se sopii todella monelle kelkkailijalle, Kingpin mallin kanssa on hyvä aloittaa kelkkaharrastaminen ja se sopii kokeneillekkin konkareille, sen runko on pienempi kuin sisarmalleissa Sinistereissä ja Aviatorissa, se silloin istuu hyvin myös pienemmälläkin aukolla varustettuihin kypäriin. Kingpin lasimalli on valmistettu laadukkaista materiaaleista ja laseissa on itsessään upeita yksityiskohtia, kingpin lasin erinomaisia puolia on sen taipuisa runko, jolloin sen istuvuus on tiivis ja silloin se suojaa myös kuumilta henkäyksiltä jotka voivat hetkellisesti huurruttaa sisäpuolenkin linssin. Kingpin lasimallissa on panostettu erityisesti sen tuplalinssiin, ulko ja sisäpuolen linssit ovat erittäin laadukkaat ja niiden naarmuuntumisenesto ja huurtumisenesto pinnoitteet ovat erinomaiset, 509 on tuonut sisäpuolen pinnoiteteknologian Italiasta, siellä käytetään markkinoiden yksiä parhaimpia huurteenesto pinnoitteita. Kingpin lasimallista löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, eri väreissä ja myös isommalla XL foamilla joka suojaa entistäkin paremmin ajoviimalta.

Sinister X6 lasimalli tulee Kingpin lasimallin jälkeen, se on pitkäaikaisen suunnittelun ja ammattilaiskuljettajien palautteiden kuuntelun jälkeinen hiottu lopputulos. Sinister lasimallia on jo tehty yli 12 vuotta, myyty yli miljoona kappaletta, 509 merkillä on siis jo paljon kokemusta miten kelkkalaseja tulisi valmistaa ja mikä olisi ihanteellinen lasi. Teknologiat siis kehittyvät ja 509 Sinister X6 on X5 lasimallin manttelinperijä, siinä on uusi Phantom runko ja ylikokoinen linssi, ne ovat vanhempaan malliin verrattuna ylivoimaisesti laajemmalla näkökentällä varustettu ja niissä on jopa 10% laajempi näkökenttä. Kelkkailussa laaja näkökenttä on elintärkeä ja se voi ratkaista tapahtumien kulun hetkessä, olipa se sitten reitillä tai umpihangella. Phantom runko on jäykkä, joka ei taivu ja tarjoaa hyvän suojaavuuden myös viimalta, koska se on laaja runkoinen, uusi runko mahdollistaa myös nopean ja vaivattoman linssien vaihdon kun olosuhteet vaihtuvat ja aurinko laskee. Sinister X6 lasimallia voi siis ehdottomasti suositella aktiiviselle moottorikelkkailijalle joka arvostaa laajaa näkökenttää ja etsii laadukasta lasia.

Aviator 2.0 on listan kärkisijalla, se on uusin malli 509 merkiltä ja siinä on pyöristetty linssi, se vähentää optisia vääristymiä ja tarjoaa erinomaista näkökenttää kelkkailuun, samanlaisia linssityylejä löytyy esimerkiksi kiikareista ja kameroista. Aviator lasin erikoisuus on kuitenkin magneettisesti kiinnittyvä linssi, magneetit tarttuvat lujaa kiinni ja pysyvät ajossa paikallaan ilman ongelmia, tämä magneettilinssi on kaikista nopein ja vaivattomin keino vaihtaa kelkkalaseissa linssiä, ei tarvitse edes ottaa laseja pois kypärästä ja homma on hetkessä valmis. Se myös vähentää tai lopettaa suoraan tarpeen ottaa toisia laseja mukaan kelkkailuun, jos toiset pääsevät taukopaikalla tai kiinni jäädessä jäätymään, ei muuta kuin toinen linssi näiden kaveriksi ja olet valmis monenlaisille reissuille. Aviator lasin rungon hengittävyys on myös todella loistavasti huomioitu ja näin ollen lasi sopii myös monipuoliseenkin ajoon. Aviator 2.0 on aktiivisen moottorikelkkailijan valinta, joka ajelee aamusta iltaan saakka, sen nopea linssinvaihto mekanismi on helpottava tekijä aktiivikelkkailijoille ja magneettista linssin vaihtoa voisi sanoa "game changer" tekijäksi kelkkailuun.

Näistä kaikista lasimalleista löytyy myös Ignite mallisto joka toimii erinomaisesti huurteen ja jään poistamisessa, niissä on lämmityselementti sisäpuolen linssissä joka ottaa virtansa lasien remmissä kulkevasta litium-ioni akusta, ne toimivat kahdella asetuksella, koko ajan päällä tai automaattisyklillä jolloin niiden virta riittää jopa koko päivän kelkkailuun. Ne siis poistavat sisäpuolen huurteen ja jään, sekä ehkäisevät liiallista kosteutta sisäpuolella, ulkopuolella taas sulattavat pöllyävää lunta. Ignite mallit ovat olleet tosi kuumaa kamaa ympäri maailman ja myös Suomessa. Asiakaspalautteet ovat olleet todella positiivisia joka puolella maailmaa ja Ignite mallia jos pääsee kokeilemaan, niin perinteiset ajolasit saattavat jäädä unholaan.

Entäpä Kelkkalasien linssit?

Linssit ovat monesti vaikea valinta kelkkailijoille ja monesti kysyykin kysymyksen että mikähän olisi juuri itselle optimaalisin valinta. Kenelläkään ei ole täysin samanlaisia mieltymyksiä tässä asiassa, yksi saattaa tykätä enemmän vaikka keltaisesta linssistä ja toinen taas punaisesta.

Uutuutena on myös tullut Fuzion linssit joissa ei ole perinteisen tuplalinssin häiritseviä liimapintoja. Fuzion linssit ovat uutta innovatiivista ajattelua kelkkailupuolella, ne ovat suunniteltu nimenomaan räväkkään reittiajoon jossa tarvitaan häritsemätöntä näkökenttää. Freeride hommia varten on myös kehitelty oma versio Fuzion linssistä joka menee nimellä Fuzion Flow, flow mallissa on lisätty linssin yläosaan Frogskinz ilmanottoaukot ja ne lisäävät fuzion linssien ilmanottokykyä heti kertaheitolla, se on tärkeä ominaisuus hikisessä freeride ajossa.

Olen itse todennut toimiviksi linssivalinnat näin että kirkas linssi toimii parhaiten pimeällä ajamisessa, keltainen terävöittää näkökenttää ja sopii hyvin yleismallin linssiksi pilvisiin ajokeleihin, ruskea, punainen, sininen toimivat kirkkaalla ja aurinkoisella säällä, peililinssit toimivat entistäkin paremmin kun aurinko näyttäytyy juuri sopivasti lähes pilvettömällä taivaalla. Kausi vain kuitenkin kokoajan muuttuu valoisammaksi ja aurinkoisemmaksi tällä hetkellä, on siis hyvä pitää mielessä optimaaliset vaihtoehdot aurinkoisiin keleihin kuten polarisoidulla linssillä varustetut lasit, ne ovat hieman tummempia mutta vähentävät häikäisyä erinomaisesti. Yksi monipuolisimmista linssivalinnoista joka voisi mennä periaatteessa lähes koko kauden on Photocromatic linssi joka tummenee automaattisesti valoisuuden mukaan, se on pimeällä kirkkaampi ja valoisalla/aurinkoisella tumma. Photocromatic valoisuuden mukaan säätyvät linssit ovat tulleet jäädäkseen ja ovat erinomaisia kelkkailuun, näistäkin löytyy myös yhdistetty polarisoitu photocromaattinen linssi.

Miten nämä istuisivat juuri minun kypärään tai 509 kypäriin?

Kaikki 509 kelkkalasit sopivat 509 kypärien kanssa käytettäväksi, ne istuvat täydellisesti ja muodostavat yhdessä erinomaisen combon kelkkailuun. Kingpin istuu moneen kelkkakypärään, toki jos omistaa isompi aukkoisen kypärän, on suositeltavaa ottaa XL foam versio tai siirtyä suoraan Sinister malliin jossa on suurempi ja laajempi runko, jolloin ne suojaavat paremmin myös kylmältä ajoviimalta. Aviator lasimalli sopii myös moniin erilaisiin kypärämalleihin ja XL versio suojaa vieläkin paremmin.

Jos sinulla heräsi kysymyksiä liittyen lasien sopivuuteen omaan kypärään tai lisäkysymyksiä liittyen ajolaseihin, niin älä epäröi laittaa meille viestiä osoitteeseen: info@speedgear.fi

-Kalle